I dag har alla organisationer någon form av analytiska processer som bearbetar stora datamängder för att lösa komplexa affärsutmaningar. Men endast analyser räcker inte långt för att nå konkurrensfördelar.
I stället är det de analytiska innovatörerna som snabbast får försprånget. Här spelar AI en stor roll. AI automatiserar uppgifter som kräver mänsklig kognition, som bedrägerianalyser i försäkringsföretag, underhållsarbeten inom en flygplansflotta, förarlösa bilar och andra tillämpningsområden. AI förstärker våra mänskliga beslut och kan i grunden förbättra affärsprocesserna och affärsmodellerna.
Vi på PwC hjälper dig att omvandla data till verklig affärsnytta. Till vår hjälp har vi PwC:s AI Lab som testar forskning genom praktiska experiment, agila och prototyper som kan identifiera affärspotentialen genom ny teknik.
Företag som ser information som en tillgång och lyckas omvandla data till affärsnytta kommer röra sig längs innovationsresan snabbare än sina konkurrenter. Nya dataflöden som exempelvis Big Data (clickdata, sociala mediadata med mera) har skapat nya möjligheter för marknadsförare att leverera kundupplevelser i alla kanaler.
Exempel på hur analytics används i dag:
AI har potentialen att skapa stora ekonomiska och samhälleliga fördelar för företag, regeringar och privatpersoner världen över. Men med stor potential kommer stor risk: tar dina algoritmer beslut som stämmer överens med dina värden? Litar kunder på hur du hanterar och utnyttjar deras data? Hur påverkas ditt varumärke om du inte kan förklara hur dina AI-system fungerar?
Att svara på dessa frågor är ett ansvar som faller på oss alla: styrelseledamöter, vd, affärsenhetschefer och AI-specialister. För att lära dig mer kan du utforska vårt Responsible AI Toolkit – en serie anpassningsbara ramar, verktyg och principer – som hjälper din organisation att utnyttja kraften i AI på ett etiskt och ansvarsfullt sätt.
Ta del av rapporten:
"Tar dina algoritmer beslut som stämmer med dina värden? Litar kunder på hur du hanterar deras data? Hur påverkas ditt varumärke om du inte kan förklara hur dina AI-system fungerar?"