Analytics och AI: stora möjligheter, hanterbara risker

I dag har alla organisationer någon form av analytiska processer som bearbetar stora datamängder för att lösa komplexa affärsutmaningar. Men endast analyser räcker inte långt för att nå konkurrensfördelar.

I stället är det de analytiska innovatörerna som snabbast får försprånget. Här spelar AI en stor roll. AI automatiserar uppgifter som kräver mänsklig kognition, som bedrägerianalyser i försäkringsföretag, underhållsarbeten inom en flygplansflotta, förarlösa bilar och andra tillämpningsområden. AI förstärker våra mänskliga beslut och kan i grunden förbättra affärsprocesserna och affärsmodellerna.

Vi på PwC hjälper dig att omvandla data till verklig affärsnytta. Till vår hjälp har vi PwC:s AI Lab som testar forskning genom praktiska experiment, agila och prototyper som kan identifiera affärspotentialen genom ny teknik.

Kunden vet allt om dig. Vet du allt om kunden?

Företag som ser information som en tillgång och lyckas omvandla data till affärsnytta kommer röra sig längs innovationsresan snabbare än sina konkurrenter. Nya dataflöden som exempelvis Big Data (clickdata, sociala mediadata med mera) har skapat nya möjligheter för marknadsförare att leverera kundupplevelser i alla kanaler.

Exempel på hur analytics används i dag:

  • Komplexa prismodeller som kombinerar kundens unika priskänslighet och företagets marginalbegränsningar inom till exempel försäkringsbolag
  • Kundunika och beteendebaserade erbjudanden och interaktioner för att öka kundengagemang och försäljning 

Kontakta oss

Sofia Lönnkvist

Sofia Lönnkvist

Partner, Valuation & Analytics, PwC Sverige

Tel 0709-29 42 24

Följ oss i sociala medier