I dag har vi tillgång till betydligt mer data och information än någonsin tidigare. Svårigheten ligger i att veta vilken data man ska titta på för att identifiera rätt insikter.
Inom PwC är vi specialiserade på att omvandla data till meningsfulla insikter för att skapa långsiktiga värden för ditt företag. Vi hjälper dig att tolka komplexiteten och ta medvetna beslut genom att kombinera vår affärsförståelse, erfarenhet och teknisk innovation med din vision och data.
Tar ditt företag tillvara på all den data ni har tillgång till? Skulle en kombination av data från exempelvis er kunddatabas/orderbok och ert redovisningssystem ge fördjupad förståelse för vad som driver er verksamhet?
Tack vare större datamängder och ny teknik kan vi med av vår erfarenhet hjälpa ditt företag till djupare insikter och på vis fatta mer underbyggda beslut.
Att få en djupare förståelse för affären skapar underlag för bättre strategiska beslut. Med datadrivna insikter får ni en ökad förståelse för vad som drivit tillväxten och lönsamheten historiskt eller en prognos för att säkerställa det framtida värdet på företaget.
Hur vi hjälpt bolag i olika branscher:
Bank och försäkring: Detaljerade analyser av låneportföljen för att förstå hur företaget vuxit och vad som drivit portföljtillväxt, lönsamhet, churn och default rates samt räntenivåer. Insikterna utgjorde underlag för beslut om förvärv av banken, men analyserna implementerades senare som en del av den finansiella uppföljningen och användes för att styra verksamheten.
Healthcare: En djupgående analys av samtliga enheter inom samma koncern. Analysen gav en djupare förståelse för de olika enheternas utveckling och insikterna användes för att identifiera förbättringsområden för verksamheten.
Detaljhandel: Analys av tillväxt och lönsamhet baserad på data per SKU för en djupgående förståelse av underliggande drivare till tillväxt och lönsamhet samt samband mellan olika produkter (product clustering). Insikterna kunde bland annat användas till att utforska och kvantifiera möjligheter till ökad "cross-selling" av olika produkter.