Såväl företagens klimatambitioner som hållbarhetsrapporteringskraven ökar. Som ett led i detta behöver företag kartlägga växthusgasutsläpp i hela sin värdekedja, vilket kallas för Scope 3-utsläpp. Scope 3 inkluderar de utsläpp av växthusgaser som sker utanför företagens direkta kontroll och verksamhet, från exempelvis leverantörer eller användning av produkter, och kan stå för 65-95% av den totala klimatpåverkan hos företagen.
Kartläggning av alla utsläpp i Scope 3 är ett krav för att kunna rapportera enligt CSRD, och för att kunna sätta mål i enlighet med Science Based Targets-initiativet (SBTi) som drygt 5 000 globala företag och organisationer är anslutna till.
Benämningarna Scope 1, 2 och 3 härstammar från ett ramverk som används för att mäta företagens utsläpp av växthusgaser. Ramverket har sitt ursprung i 2001 års Corporate Accounting and Reporting Standard från Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollet). Ramverket utgör idag en standard för att mäta och hantera utsläpp av växthusgaser runt om i världen inom både privat och offentlig verksamhet.
Utsläppens inbördes storlek kan variera mycket, beroende på företag, bransch och affärsmodell. Många företag upplever utmaningar med att kartlägga och förstå utsläppsstorleken. Genom en Scope 3-strategi förenklas rapporteringen av klimatpåverkan och du kan skapa en struktur för att sätta mål. Dessutom blir det tydligare för organisationen vilket engagemang som krävs och det kan bli enklare att förankra klimatinitiativen. Scope 3 ger även stabila underlag för trovärdig kommunikation till både investerare och kunder.
Engagera ledningsgruppen och styrelsen och säkerställ att alla förstår implikationerna av scope 3 och hur det kommer påverka just deras verksamhetsområden. Några företag har skapat tvärfunktionella styrgrupper för att bättre mobilisera verksamheten.
Kartlägg och mät utsläppen i värdekedjan för att förstå vilka kategorier som är väsentliga för din verksamhet.
Samarbeta med dina leverantörer för att förstå, mäta och hantera deras utsläpp. Nyckelaktiviteter kan vara att gå igenom hur data rapporteras, granska och värdera denna samt förstå hur leverantörernas utsläpp kopplar an till företagets egen verksamhet.
Bedöm hur klimatförändringar och andra störningar skapar risker för ditt företag.
Hitta nya processer där lägre CO2-utsläpp prioriteras och arbeta med att minska utsläppen i de mest väsentliga utsläppskategorierna.