Vad är Scope 3?

 
Företagens klimatambitioner och hållbarhetsrapporteringskraven ökar. Som ett led i detta behöver företag kartlägga växthusgasutsläpp i hela sin värdekedja, vilket kallas för Scope 3-utsläpp. Scope 3 inkluderar de utsläpp av växthusgaser som sker utanför företagens direkta kontroll. Dessa utsläpp kan stå för 65-95% av den totala klimatpåverkan hos företagen. 

Kartläggning av alla utsläpp i Scope 3 är ett krav för att kunna rapportera enligt CSRD, och för att kunna sätta mål i enlighet med Science Based Targets-initiativet (SBTi) som drygt 5 000 globala företag och organisationer är anslutna till.

skorsten som sprutar rök

Skillnad på Scope 1, 2 och 3

Benämningarna Scope 1, 2 och 3 har sitt ursprung i 2001 års Corporate Accounting and Reporting Standard från Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollet). Ramverket utgör idag en standard för att mäta och hantera utsläpp av växthusgaser runt om i världen inom både privat och offentlig verksamhet.

  • Scope 1 (direkta utsläpp) inkluderar utsläpp från källor som företagen direkt kontrollerar, exempelvis energibränslen eller bränslen i företagsbilar.
  • Scope 2 (indirekta utsläpp) avser utsläpp från energi som företaget köper till sin egen verksamhet, såsom elektricitet och fjärrvärme.
  • Scope 3 relaterar till indirekta utsläpp som företaget inte kontrollerar men ändå orsakar, och delas ofta upp i uppströms och nedströms utsläpp, beroende på var i värdekedjan utsläppen pågår.

Därför behöver du en Scope 3-strategi 

Utsläppens inbördes storlek kan variera beroende på företag, bransch och affärsmodell. Många företag upplever utmaningar med att kartlägga och förstå utsläppsstorleken. Genom en Scope 3-strategi förenklas rapporteringen av  klimatpåverkan och du kan skapa en struktur för att sätta mål. Scope 3 ger även stabila underlag för trovärdig kommunikation till både investerare och kunder.

Så kommer du igång med Scope 3

  1. Engagera ledningsgruppen och säkerställ att alla förstår hur Scope 3 påverkar just deras verksamhetsområden. 

  2. Kartlägg utsläppen i värdekedjan för att förstå vilka kategorier som är väsentliga för din verksamhet.

  3. Samarbeta med dina leverantörer för att hantera deras utsläpp. Nyckelaktiviteter kan vara att gå igenom hur data rapporteras  och värdera denna data. 

  4. Bedöm hur klimatförändringar och andra störningar skapar risker för ditt företag. 

  5. Hitta nya processer där lägre CO2-utsläpp prioriteras och arbeta med att minska utsläppen i de mest väsentliga utsläppskategorierna.

Kontakta oss

Thea Brorson

Thea Brorson

Sustainability Consultant, PwC Sverige

Tel 0728-80 94 05

Majken Tottenhammar

Majken Tottenhammar

Sustainability Consultant, PwC Sverige

Följ oss i sociala medier