Så kan innovationstakten öka samarbetet mellan stora bolag och start-ups

2018-09-25

Small Talks, mötesplats för start-ups

Foto: PETRI ANTTILA

När man köper bolag är det viktigt att man har lärt känna människorna bakom och att man har en gemensam vision. Det pratade Petra Stenqvist, Chief Experience Officer, PwC, och Johan Rippe, Markets Leader, PwC, om på Stockholm Small Talks i oktober.

Stockholm Small Talks är en mötesplats där start-ups, organisationer och investerare etablerar kontakter och tar del av framgångsrika projekt och samarbeten. PwC var en av huvudsponsorerna och var med i diskussionen om hur innovationstakten kan öka genom samarbetet mellan stora bolag och start-ups.

Skapa bra relationer och lär känna varandra

PwC har lång erfarenhet av att få olika slags bolag att växa och utveckla deras affärer och PwC har själva utökat verksamheten genom att i början av 2017 förvärva varumärkesbyrån Pond Innovation. Petra Stenqvist, som kom med från Pond, och Johan Rippe, PwC, delade med sig av hur de gick tillväga för att få till en bra start.

Innan förvärvet satsade de på att skapa bra relationer och lära känna varandra. De tog fram en gemensam vision som handlar om att nästa år öppna PwC Experience Center. Där ska det bästa från PwC:s och Pond:s världar förenas, det vill säga kreativitet med traditionell konsultverksamhet.

Ett ytterligare inspel var att respektera företagskulturen på de olika platserna och inte ta in alla delar från det mindre bolaget i alla storbolagsprocesser, då det finns en risk att man inte får ut den effekt man ville åt från början.

Målet med Stockholm Small Talks var att främja det lokala ekosystemet för start-ups. Uppföljning sker på Slush i Helsingfors den 30 november till 1 december.

Mer information hittar du här >>

Om Slush

Slush är en mötesplats för entreprenörer, internationella investerare, multinationella företag, företagsledare och media. Här samlas de för att etablera kontakter, skapa affärer och ta del av de absolut senaste trenderna inom innovation och ny teknik.

PwC är global sponsor sedan 2015. Syftet är att tillsammans med Slush utveckla ett ekosystem för startups runt om i världen och stödja de mest lovande företagen från dag ett till börsintroduktion och därefter.

Slush lockade för några år sedan 300 deltagare till Helsingfors. Nu deltar uppåt 30 000 i Slush som har delevent i städer som Tokyo, Shanghai, Peking, Singapore och Stockholm. Den stora finalen går årligen i Helsingfors som är Europas ledande mötesplats för startups.
 

Kontakta oss

Fredrik Lindblad

Fredrik Lindblad

Strategy & Innovation, PwC Sverige

Tel 0709-29 33 18

Följ oss i sociala medier