Nya regelverk och förändrade kundbeteenden innebär utmaningar men framförallt möjligheter. PwC hjälper försäkringsbolag att använda innovativa och digitala lösningar för att både förbättra sitt kunderbjudande och anpassa verksamheten till nya regulatoriska krav.
De teknologiska framstegen utmanar försäkringsbolagens affärsmodell i grunden och flera av PwC:s undersökningar visar att försäkringsbranschen är oroad över de utmaningar som branschen står inför. Frågan är inte längre om försäkringsbolagen ska använda sig av ny teknologi, utan hur den kan användas för att skapa största möjliga nytta för bolaget och för dess kunder. De aktörer som jobbar på att hålla jämna steg med sina konkurrenter och inte satsar på proaktivt arbete, riskerar att inte överleva i den snabba utveckling som vi nu ser. Försäkringsbolagen måste göra teknologitransformation till en del av sin affärsstrategi och planera framtidssatsningar i form av investeringar, samarbeten och kompetenssäkring.
Den ständiga utvecklingen av ny teknologi, regulatoriska förändringar, oförutsägbara kundbeteenden och ökad konkurrens från kända och okända aktörer ställer finans- och försäkringsbranschen inför nya utmaningar. Med hög kompetens inom regulatoriska ramverk, innovativ teknologi och kundfokuserade lösningar kan vi hjälpa till med strategiska, taktiska och operationella frågor.