Resultaten visar att medarbetarna i hög grad märker av den snabba omställningen av våra samhällen. Hälften av de svenska respondenterna uppger att de under det senaste året har lärt sig nya färdigheter i sin yrkesroll. En av tio tror samtidigt att mer än hälften av de färdigheter som de behöver i sitt arbete i dag inte kommer att vara relevanta om tre år.
Frågan om AI:s inverkan på produktivitet, tillväxt och jobb är högaktuell för både chefer och anställda. Årets rapport visar att AI:s inverkan växer och att optimismen kring dess potential klart överstiger oron. Men studien visar också att den dagliga AI-användningen fortfarande är relativt låg och att ledare har stora möjligheter framåt att skapa motivation och påskynda nytänkande och tillväxt.
Ett viktigt tema i undersökningen är medarbetarnas motivation och vilka faktorer som påverkar den. Vi ser att denna är starkast när medarbetarna ser en framtid för sig själva och sin jobbroll, har tillgång till kompetensutveckling och tror på ledningen och dess prioriteringar. Andra faktorer som ökar motivationen är upplevelsen av mening, psykologisk trygghet och positiva känslor på jobbet – samt att man har en bra lön och känner privatekonomisk säkerhet.
Sammantaget tyder resultaten i årets rapport på att ledare bör försöka skapa framtiden i nära samarbete med sina medarbetare. Vi beskriver några av de viktigaste slutsatserna nedan.
1. AI-användandet fortfarande relativt lågt i Sverige
Trots det höga förändringstrycket i arbetslivet ligger användningen av AI i Sverige fortfarande under det globala snittet. Tilliten till och förståelsen för tekniken behöver stärkas för att potentialen ska tas till vara.
2. En tydlig framtidsvision ökar motivationen
Medarbetarnas motivation ökar när de förstår och delar organisationens mål. Svenska ledare är mer skeptiska till den egna organisationens långsiktiga mål än sina globala motsvarigheter.
3. Framtiden är osäker – särskilt för medarbetare på ingångsnivå
Optimism om den egna jobbrollen och anställningstrygghet är viktiga drivkrafter, men skillnaderna är stora mellan chefer och icke-chefer. Osäkerheten är stor när det gäller om AI kommer att öka eller minska antalet ingångsjobb.
4. Förtroende en viktig faktor för motivation och stabilitet
Tillit till chefer och ledning är avgörande för motivationen, men förtroendet varierar mellan olika grupper, exempelvis mellan män och kvinnor, och yngre och äldre.
5. Starkt samband mellan kompetensutveckling och motivation
Kompetensutveckling är avgörande för motivationen på arbetsplatsen. Medarbetare som tror att deras färdigheter kommer vara relevanta om tre år är nästan dubbelt så motiverade som de som inte tror det.
6. Psykologisk trygghet uppmuntrar till innovation och nyskapande
Svenska medarbetare är mer motiverade än det globala snittet, men den psykologiska tryggheten och möjligheten att lära av misstag behöver stärkas för att främja innovation.
7. Trygghet och lön grundläggande för motivation
Anställnings- och ekonomisk trygghet är centrala för motivationen. Nordiska medarbetare känner generellt större trygghet än det globala snittet.
Fyll i dina uppgifter och få en länk till rapporten.
Vill du veta mer om slutsatserna i rapporten och hur de påverkar ditt företag eller din organisation? Då ska du se vår sändning där Jessica Carragher Wallner, ansvarig Workforce på PwC Sverige, samtalar med sin kollega Lisa Haglund, specialist Workforce. Moderator är PwC:s Josefine Carlsson.