Medarbetarupplevelser

Glada medarbetare

Det räcker inte med ett julkort för att dina medarbetare ska trivas

Välkommen till medarbetarupplevelser i den digitala tidsåldern. Känns det lite svårt och läskigt? Med rätt inställning och rätt processer kan medarbetarupplevelser besvara de ständigt aktuella frågorna kring hur du kan hitta nya sätt att nå tillväxt, lönsamhet, innovationskraft och ökad produktivitet. Allt börjar med dina medarbetare. De förväntar sig att du kan erbjuda en arbetsplatsupplevelse som matchar precis de upplevelser som de förväntar i vardagen, när de är kunder, surfar på nätet och interagerar med andra människor. Upplevelsen måste kännas meningsfull, personlig, användarvänlig och digital. Och precis som kunderna kan påverkas av sin erfarenhet av ett företag, så påverkas dina medarbetare av allt det du som arbetsgivare erbjuder dem. 

När världen blir alltmer uppkopplad är konsumentupplevelserna inte längre begränsade till en produkt eller tjänst – vi påverkas av rykten, webben, sociala medier… kort sagt allt som händer runt omkring oss i hela världen. Detta måste du ta hänsyns till i din roll som HR-ansvarig. Enstaka faktorer som lön eller förmåner utgör endast en del av upplevelsen där digitala verktyg, den fysiska arbetsmiljön och utvecklingsmöjligheter blir minst lika viktiga i framtiden.
 

Enkel matematik: Bättre medarbetarupplevelse – bättre affärsresultat

Genom att investera i en mer engagerad arbetskraft skapar du även bättre förutsättningar att nå starka ekonomiska resultat. En engagerad arbetskraft är mer benägen att vara motiverad att leverera en positiv kundupplevelse. Företag som fokuserar på medarbetarupplevelsen har lägre personalomsättning, högre produktivitet och har mycket lättare att attrahera nya talanger.
 

"Genom att investera i en mer engagerad arbetskraft skapar du även bättre förutsättningar att nå starka ekonomiska resultat."

Så hur ska du skapa en bättre medarbetarupplevelse? 

Dina medarbetare har dussintals interaktioner varje dag: med tekniken, på sociala medier, med ledare, kollegor och vänner. Var och en av dessa interaktioner bidrar till deras totala upplevelse av arbetsplatsen. Du måste därför ha en helhetsbild när du arbetar med att skapa bättre medarbetarupplevelser. 

Börja med att koppla företagets syfte till vad individer gör på jobbet. Se till att dina medarbetare förstår och känner sig delaktiga i hela verksamheten och att de spelar en viktig roll, ja till och med en oumbärlig roll i inte bara verksamheten utan även i samhället. Skapa en förtroendekultur, där ledare föregår med gott exempel och inspirerar medarbetarna, ger pepp och alltid ser till att företagets högre syfte är tydligt i alla lägen.

En kultur som är mångsidig och inkluderande, där alla känner sig sedda och hörda, och där ledare föregår med gott exempel, kan ge en känsla av uppfyllelse och inspirera och skapa underverk i motivationen att vilja sikta mot högre kvalitet på arbetet.
 

Kontakta oss

Jessica Carragher Wallner

Jessica Carragher Wallner

Workforce Leader, PwC Sverige

Tel 0723-53 09 12

Följ oss i sociala medier