PwC

Visar resultat

Svenskarna självkritiska till egna hållbarhetsinsatser – näringslivet anses göra mer än politikerna

2022-06-13

Svenska folkets insatser när det gäller hållbarhet är otillräckliga och missnöjet med politikernas hållbarhetsarbete är stort. Näringslivet däremot kan kvittera ut ett bättre betyg. Det här visar en ny undersökning om hållbarhet som PwC tagit fram med stöd av Kantar/Sifo.

– Åsikten är tydlig. 56 procent tycker att svenska folket gör för små insatser inom hållbarhetsområdet. Det är en ganska jämn bild som tecknas sett till ålder och geografisk tillhörighet. Däremot kan vi se ett något större missnöje bland kvinnor, säger David Ringmar som är hållbarhetsansvarig på PwC Sverige.

Störst är missnöjet med politikernas hållbarhetsarbete där 59 procent ger tummen ner till insatserna. Mest negativa är den yngre ålderskategorin, 18-34 år, där hela 66 procent menar att politikerna gör små insatser. Ur ett geografiskt perspektiv så är invånarna i storstadsområdena mest skeptiska och där Göteborg hamnar i topp med 65 procent som ger rött ljus till politikernas hållbarhetsinsatser.

– Men det finns även positiva signaler i undersökningen. När det gäller näringslivet så är det bara 38 procent som tycker att företagen gör ett dåligt hållbarhetsarbete. Här verkar det som att äldre personer är mer positivt inställda. Bara 28 procent är missnöjda i kategorin 56-79 år, vilket kan jämföras med 47 procent i den yngsta gruppen 18-64 år. Missnöjet är även något större i storstäderna, avslutar David Ringmar.

Om undersökningen

Svenska folkets åsikter om hållbarhet är en attitydundersökning som PwC genomfört via Kantar/Sifo under maj 2022 och där 1 025 personer i åldrarna 18-79 år har medverkat. Undersökningen ingår i en serie som relaterar till omställning och utveckling inom viktiga samhällsområden. Bakgrunden är PwC:s ambitioner att bidra till att lösa komplexa utmaningar inom näringslivet och det svenska samhället.

Martin Askman

Tf Presschef, PwC Sverige