Alla företag av alla storlekar inom alla branscher måste ha tydliga strategier att arbeta efter. En företagsstrategi ska fungera som en starkt lysande fyr i ett öppet hav som företaget navigerar på. Med en strategi kan du sätta konkreta mål, tydliga affärsmodeller, innovativa kulturer, teknologier och de rätta underlagen och verktyg för nå dina tillväxtmål.
Vad utmärker en gedigen strategi?
Det finns många missuppfattningar kring vad en strategi ska innehålla. Många blandar ihop strategier med visioner, verksamhetsplanering och till och med budgetarbetet. Andra tror att strategier bör vara orubbliga och långsiktiga. Så är det inte. Särskilt i dessa tider där pandemin, och den snabba digitaliseringstakten rubbat och förändrar samhället i grunden, är det viktigare än någonsin att ha agila strategier som snabbt kan ändras för att kunna möta oförutsägbara skeenden.
En gedigen strategi innehåller processer som är kraftfulla nog för att fånga morgondagens möjligheter samtidigt som de är tillräckligt praktiska för att säkerställa effektiv leverans och realisera strategier. Kom ihåg: En strategi i sig har noll värde om den inte kan förverkligas och omsättas i praktiken. Det är strategin som lotsar en organisation genom alla förändringar och driver resultat som omdefinierar morgondagen. Det är strategin som förvandlar vision till verklighet.
Strategisk planering:
Identifiera och ta beslut kring dina ambitionsmål, skapa och utvärdera viktiga initiativ, identifiera alternativ, en plan B, samt att leverera enligt din plan.
Tillväxtstrategi:
Framgångsrika tillväxtstrategier bygger på att kommersialisera innovationer så att de kan bli nya intäktskällor för din organisation och dina intressenter. Vidare gäller det att utveckla de strukturer som gör det möjligt för att främja innovationer.
Finans- och förvärvsstrategi:
Skaffa dig en fördjupad förståelse för din marknad genom modellering-, konkurrens- och prissättningsanalys. Här ingår due diligence-analys, integrationsplanering samt integrationstjänster efter sammanslagningar, oberoende av transaktionens storlek.
Kundstrategi:
Kunderna står i centrum i allt från affärsstrategi till leverans. En gedigen kundstrategi beskriver hur du ska nå din målgrupp, hur du säljer dina produkter och tjänster, hur du uppnår bättre kundservice och hur du engagerar dina kunder i alla kanaler samt hur du ska använda affärsinsikter för att fatta bättre beslut.
Design av affär och teknologi:
Skaffa dig en djup branschinsikt i hur teknikplattformar och innovationer kan bidra till att ni når de strategiska affärsmålen.
Organisationsstrategi:
För att uppnå en strategisk likriktning inom organisationen krävs att strategin och dess strukturer, processer och medarbetare hänger ihop. Förvandla strategierna till ett långsiktigt aktieägarvärde.