2017-10-19
Varför leder digitala tjänster och robotisering till en mer effektiv och medborgarvänlig service? Det talade Cecilia Lejon, rådgivare inom kommunal sektor på PwC, om under Digitala strategidagarna den 25 oktober i Stockholm.
För offentlig sektor innebär digitaliseringens möjligheter nya innovativa tjänster, hög effektivitet och stor nytta för medborgaren.
– Sveriges kommuner står inför en stor utmaning i att behålla kvaliteten i välfärden samtidigt som behovet ökar. Därför är det vitalt att kommuner hitta vägar att effektivisera handläggningen, säger Cecilia Lejon rådgivare inom kommunal sektor på PwC.
Ett gott exempel på vad digitala tjänster och robotisering kan ge kommuner är Trelleborg som digitaliserat sin verksamhet. Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg har infört automatiserad handläggning av försörjningsstöd.
Och kommunen har under det gångna året belönats med Guldlänken 2017 liksom eDiamond Award för sin automatisering av försörjningsstödet.
Lejon med en tung bakgrund som chef för Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg ska på de Digitala Strategidagarna tala om sina erfarenheter av införandet av en handläggarrobot. Vad som krävs, lärdomar och effekten.
Här följer Lejons fyra bästa råd vid införandet av digitala tjänster och robotisering:
Redo att bygga framtidens myndighet? Delta då i seminariet eller kontakta Cecilia Lejon för mera information.
Susanna Collijn
Branschansvarig Kommuner och landsting, partner, PwC Sverige
Tel 0709-29 20 04
© 2018 - 2021 PwC. All rights reserved. PwC refers to the PwC network and/or one or more of its member firms, each of which is a separate legal entity. Please see www.pwc.com/structure for further details.