Att förebygga välfärdsbrott – en checklista för kommuner och regioner

Välfärdsbrott – hur långt har din verksamhet kommit i det systematiska arbetet mot välfärdsbrott?

Välfärdsbedrägerier är brott som riktas mot vårt välfärdssystem. Dessa brott är allvarliga och påverkar inte bara samhällets resurser utan även de som faktiskt behöver stöd i kommuner och regioner. Välfärdsbrottslighet är dessutom ett hot mot demokratin och därmed allas problem.

En växande del av välfärdsbrotten i dag har koppling till och finansierar den organiserade brottsligheten, vilket innebär att välfärdsbrotten i offentlig sektor behöver förstås i en bredare sammanhang. Kommuner och regioner behöver arbeta aktivt för att upptäcka, förebygga och motverka välfärdsbrott och säkerställa att det finns en systematisk och tydlig och arbetsprocess inom området.

Nytt utbildningsmaterial i arbetet mot välfärdsbrottslighet

För att komma åt välfärdsbrottsligheten krävs ett strukturerat arbete och tydliga prioriteringar. För att bistå kommuner och regioner i arbetet har Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, tagit fram konkreta stödmaterial. Som ett led i detta har ett team på PwC på uppdrag av SKR tagit fram ett verktyg i form av en checklista med åtta steg i syfte att höja medvetenheten om riskerna och utgöra en grund för utbildning inom området. Om välfärdsbrott upptäcks i organisationen så finns även stöd i checklistan för agerande i form av utredning och underlag för polisanmälan och lärande för framtiden. 

SKR:s bedömning är att det finns välfärdsbrottslighet i princip alla verksamheter där det är möjligt att göra en vinst, för en individ eller ett företag. Det gäller i alla kommuner och regioner och i flertalet verksamheter. Brotten orsakar ekonomisk skada för offentlig sektor, visar sig innebära brister i kvalitet på utförd verksamhet och drabbar systematiskt de mest värnlösa och utsatta grupperna i samhället. 

Ladda ner den nya checklistan längre ner på sidan.

omslag rapport Att förebygga välfärdsbrott

"Välfärdsbrott finns där pengar och utbetalningar finns. Vi hoppas att checklistan kan stärka arbetet med att upptäcka, förebygga och motverka välfärdsbrott i kommuner och regioner."

Lena Salomon, certifierad kommunal revisor, PwC Sverige

Checklistans åtta byggstenar omfattar tre huvudområden:

  1. Förebygga välfärdsbrott

  2. Analysera och upptäcka välfärdsbrott

  3. Utreda välfärdsbrott

Checklistan ska inte ses som en fullständig guide för att upptäcka och förebygga välfärdsbrott, utan ska ses som en utgångspunkt från vilken kommuners och regioners arbete när det gäller det förebyggande arbetet mot välfärdsbrott kan påbörjas, vidareutvecklas och stärkas.

Utifrån de olika byggstenarna i checklistan går det att utvärdera och bedöma hur långt arbetet och utvecklingen har kommit i den egna kommunen/regionen, när det gäller förmågan att upptäcka, förebygga och motverka välfärdsbrott.

"Det finns kommuner och regioner som har erfarenheter att dela med sig av, och det finns de som behöver hjälp att komma igång med arbetet. Därför har vi tagit fram det här stödmaterialet som på ett konkret sätt ska hjälpa till i arbetet mot välfärdsbrottslighet."

Christina Kiernan, samordnare på Sveriges Kommuner och Regioner, SKR

Läs mer om SKR:s arbete mot välfärdsbrott på skr.se

Vill du komma stärka förmågan att upptäcka och förhindra välfärdsbrottslighet?

Ta gärna hjälp av PwC:s experter på området.

Lena Salomon, ansvarig för rapporten, certifierad kommunal revisor och partner, PwC
Fredrik Birkeland, rapportförfattare och rådgivare offentlig sektor, PwC

Kontakta oss

Lena Salomon

Lena Salomon

Certifierad kommunal revisor och partner, PwC Sverige

Tel 0709-29 20 56

Fredrik Birkeland

Fredrik Birkeland

Rådgivare, offentlig sektor, PwC Sverige

Tel 0725-84 91 02

Följ oss i sociala medier