Dagens ständigt föränderliga samhälle innebär både nya möjligheter och utmaningar för många organisationer. Trots förberedelser kan oförutsedda eller tidigare identifierade risker leda till en kris med finansiella, förtroendemässiga eller operativa konsekvenser som följd. Systematiskt och effektivt arbete med både så kallad kris- respektive kontinuitetshantering är därför viktiga delar för att skapa förtroende för er verksamhet. Att dra lärdom av hanterade händelser och kriser skapar även ofta nya vägar för innovation och tillväxt.
"Krishantering handlar om förmågan att kunna hantera större händelser som riskerar att få stora negativa konsekvenser. Kontinuitetshantering handlar om förmågan att upprätthålla kritisk verksamhet."
Incidenter kan i värsta fall vara förödande för er verksamhet och leda till en kris, men ofta går det att minska riskerna genom förberedelse och rätt hantering när incidenten väl inträffar. Krishantering handlar om förmågan att kunna hantera större händelser som riskerar att få stora negativa konsekvenser. Kontinuitetshantering handlar om förmågan att upprätthålla kritisk verksamhet.
Genom rätt proaktivt arbete kan ni skapa en motståndskraftig organisation som kan identifiera potentiella hot och eventuell påverkan på verksamheten. Målet är att kunna upprätthålla verksamheten oavsett händelse genom förberedelser, rätt hantering och även återhämtning från kriser. Sist men inte minst så kan ni även dra lärdom från hanterade händelser och kriser, vilket ger ny viktig kunskap inför framtiden.
PwC hjälper er att utveckla både effektiv kris- och kontinuitetshantering genom ett systematiskt och strukturerat tillvägagångssätt. Med vår erfarenhet och expertis hjälper vi er att hantera hot och risker och skapa en verksamhet som inger förtroende.
Här är exempel på vad vi hjälper våra kunder med när det gäller kris-och kontinuitetshantering: