I dag inser de allra flesta vilka potentiellt katastrofala konsekvenser som kan uppstå genom olika typer av oväntade "issues" och störningar – särskilt för en organisation som inte är tillräckligt förberedd. Och även om inte varje oönskad händelse utvecklas till en kris är hoten många: geopolitiska förändringar, ekonomisk osäkerhet, klimatförändringar, cyberbrott – det nya begreppet "permakris" låter inte längre överdrivet.
I en omgivning som hela tiden förändras är organisationer som har tagit omfattande säkerhetsåtgärder mindre benägna att drabbas av allvarlig skada.
PwC kan hjälpa er att utveckla effektiv, systematisk och strukturerad kris- och kontinuitetshantering för att hantera olika typer av hot och risker.
När världen blir mer komplex och sammanlänkad blir hotet om kris mer påträngande. Ekonomisk oro, geopolitisk omvälvning och störningar orsakade av klimatförändringar är ständigt närvarande. Cyberbrott blir allt vanligare – och de som står bakom dessa brott blir mer sofistikerade. Detta är bara några exempel av många.
Det viktiga är att en kris kan inträffa var som helst, när som helst, av många olika skäl. Gemensam nämnare som affärsledare måste hantera i dagens era av ständig kris är potentialen för en störning – och det kaos den kan medföra:
Allt detta kan vara mycket dåligt – för ditt företag, dina medarbetare och din ekonomi.
Incidenter kan i värsta fall vara förödande för verksamheten och leda till en kris, men ofta går det att minska riskerna genom förberedelse och rätt hantering när incidenten väl inträffar.
Krishantering handlar om förmågan att kunna hantera större händelser som riskerar att få stora negativa konsekvenser.
Kontinuitetshantering handlar om förmågan att upprätthålla kritisk verksamhet i tillräckligt hög grad tills de ordinarie processerna är återställda.
Genom rätt proaktivt arbete kan ni skapa en motståndskraftig organisation som kan identifiera potentiella hot och eventuell påverkan på verksamheten. Målet är att kunna upprätthålla verksamheten oavsett händelse genom förberedelser, rätt hantering och även återhämtning från kriser. Sist men inte minst så kan ni även dra lärdom från hanterade händelser och kriser, vilket ger ny viktig kunskap inför framtiden.
Här är exempel på vad vi hjälper våra kunder med när det gäller kris- och kontinuitetshantering: