AI är en samlingsterm för datasystem som kan känna av sin omgivning, tänka, lära sig och vidta åtgärder som svar på vad de känner och vilka mål de har.
AI är inte framtid. AI är här och nu. Redan i dag ser vi hur AI omvandlar hela industrisektorer i grunden. Affärsstrategier och verksamhetsmodeller måste anpassas utifrån de möjligheter och risker som AI kan innebära. Företagsledningar måste prioritera strategiarbetet och utgå från frågeställningarna: Vilken inriktning ska våra investeringar ha samt med vilken typ av kapacitet kan vi nå bättre resultat?
I takt med att människor och maskiner samarbetar närmare varandra, och AI-innovationerna blir allt mer mainstream, skapar det enorma möjligheter inom transformering.
"I grunden handlar det om insikter vi kan generera från data. AI ger fantastiska möjligheter att processa stora mängder data väldigt snabbt och ta fram beslutsunderlag enligt etablerade regler."
AI berör redan i dag nästan alla aspekter av våra liv och arbeten: från den personliga assistenten i våra mobiltelefoner till våra hushållsapparater, från nya bankprocesser till cyberskydd. Och det är ändå bara början.
AI:s påverkan på företagens ekonomi drivs av:
AI har potentialen att skapa stora ekonomiska och samhälleliga fördelar för företag, regeringar och privatpersoner världen över. Men med stor potential kommer stor risk: tar dina algoritmer beslut som stämmer överens med dina värden? Litar kunder på hur du hanterar och utnyttjar deras data? Hur påverkas ditt varumärke om du inte kan förklara hur dina AI-system fungerar?
Att svara på dessa frågor är ett ansvar som faller på oss alla: styrelseledamöter, vd, affärsenhetschefer och AI-specialister. För att lära dig mer kan du utforska vårt Responsible AI Toolkit – en serie anpassningsbara ramar, verktyg och principer – som hjälper din organisation att utnyttja kraften i AI på ett etiskt och ansvarsfullt sätt.
Ta del av rapporten:
"Tar dina algoritmer beslut som stämmer med dina värden? Litar kunder på hur du hanterar deras data? Hur påverkas ditt varumärke om du inte kan förklara hur dina AI-system fungerar?"
AI kommer defenitivt att förändra världen vi lever i. Frågan är bara hur mycket och hur snabbt. En sak är dock säker: företag och organisationer över hela världen måste nu satsa på strategiska investeringar i olika typer av AI för att kunna vara fortsatt relevanta på marknaden.
PwC:s rapport "Sizing the price" visar att 45 procent av de totala ekonomiska vinsterna före år 2030 kommer från produktförbättringar som stimulerar konsumenternas efterfrågan. AI kommer att driva större produktsortiment med ökad anpassning, attraktionskraft och prispress över tiden.
De största ekonomiska vinsterna från AI kommer att ske i Kina (26 procent BNP-ökning till år 2030) och Nordamerika (14,5 procent BNP-ökning), vilket motsvarar totalt 10,7 biljoner dollar och nästan 70 procent av den globala ekonomiska totalen.
I dag har alla organisationer någon form av analytiska processer som bearbetar stora datamängder för att lösa komplexa affärsutmaningar. Men endast analyser räcker inte långt för att nå konkurrensfördelar.