{{item.title}}
Artificiell intelligens (AI) är förmågan hos datorprogram och robotar att efterlikna mänskliga kognitiva funktioner, och inkluderar även maskininlärning (Machine Learning), naturlig språkbehandling (Natural Language Processing, NLP) och andra former av intelligent automation. Robotic Process Automation (RPA) är en teknik som möjliggör automatisering av regelbaserade uppgifter.
Generativ AI är en typ av artificiell intelligens som kan skapa nytt innehåll, såsom text, bilder eller ljud, baserat på mönster som den har lärt sig från befintlig data. Till exempel uppgifter som språköversättning, bildgenerering och talsyntes. Chattjänsten ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformer) är en så kallad stor språkmodell (eng. Large Language Model) som kan generera naturligt språk med hjälp av artificiell intelligens.
“Kod & kultur” är en ny artikelserie i tre delar där vi går igenom vad som krävs för att lyckas med AI-omställningen. Här lyfter vi insikter, erfarenheter och ger konkreta tips för hur organisationer kan gå från tvivel och tvekan till framgång – från affärsmöjligheter till konkreta strategier.
Ladda ner första artikeln
Fredrik Lundberg är Head of Data, Analytics & AI med lång erfarenhet av att applicera AI- och Machine Learning-modeller i olika branscher. Han arbetar till exempel med frågor som ansvarsfull AI och hur företag kan implementera AI i sin verksamhet.
Xiuming Liu är strategisk rådgivare inom AI, och har arbetat många år med organisation, strategi och ansvarsfull AI. Xiuming har en PhD-examen inom Computer Science och är expert inom utveckling och implementering av AI- och Machine Learning-modeller.
Artificiell intelligens, AI, kommer att förändra hela branscher genom att omvandla affärsmodeller samt omdefiniera arbetsprocesser och kompetensbehov. Den stora frågan är hur snabbt utvecklingen kommer att ske. En sak är säker, företag och organisationer över hela världen behöver satsa på strategiska investeringar i AI för att vara fortsatt relevanta på marknaden.
Enligt beräkningar kommer AI bidra med 270 000 miljarder kronor till världsekonomin fram till år 2030. Samtidigt svarar en knapp femtedel av svenska företagsledare i PwC:s globala årliga vd-undersökning CEO Survey 2024 att de har implementerat AI-teknik, jämfört med var tredje bolag globalt. Det finns alltså mycket att göra för svenska företag när det kommer till att utnyttja potentialen i AI.
AI – paradigmskiftet har börjat
Redan i dag finns AI i nästan alla aspekter av våra liv och arbeten, från den personliga assistenten i våra mobiltelefoner till nya och säkrare bankprocesser. Och det är bara början.
AI har en viktig roll i att automatisera uppgifter som kräver mänsklig kognition. AI förstärker våra mänskliga beslut och kan i grunden förbättra affärsprocesser och affärsmodeller. Potentialen skiljer sig mellan olika branscher och yrkesroller, men det finns många gemensamma nämnare. Områden med stor potential är till exempel insamling av data för att göra prediktiva analyser, dynamiska rapporter som anpassas till specifika behov, automatiserade uppföljningar och realtidsanalyser, regelverksefterlevnad, skräddarsydda kundresor, scenarioplanering, med mera.
De globala företagsledarna är mer positivt inställda till AI än de svenska. 32 procent av de globala företagen uppger att de har implementerat generativ AI under det senaste året, och 31 procent har ändrat sin teknikstrategi på grund av de nya verktygen. Läs mer i rapporten "CEO Survey 2024".
Finance Transformation: Framtidens ekonomifunktion är kritisk för affärsverksamheten. Vi hjälper dig med automatiserad bokföring, prediktiva modeller för tillgång/efterfrågan, med mera.
Supply chain transformation: Den digitala leverantörskedjan – gå från linjärt till autonomt eller gå under? Vi kan hjälpa dig att modernisera dina supply chain-processer genom att till exempel optimera lagerhanteringen, ta fram avancerade modeller för prognoser över efterfrågan, med mera.
HR-transformation: AI kan hjälpa till inom personaladministration, analys av medarbetarundersökning samt urvalsprocess och rekrytering.
Digital- och molntransformation: Förebyggande av dataintrång och cyberhot. Automatisering av driftsprocesser som skalning, optimering av resurser och felhantering inom molninfrastruktur.
"För att AI ska kunna ta fart är det avgörande att företagen utvecklar och använder sina AI-lösningar på ett ansvarsfullt och säkert sätt."
AI har potentialen att skapa stora ekonomiska och samhälleliga fördelar för företag, regeringar och privatpersoner världen över. Med stor potential kommer dock stora risker. Tar dina algoritmer beslut som stämmer överens med ditt bolags värdegrund och principer? Litar dina kunder på hur du hanterar och utnyttjar deras personliga data? Hur påverkas ditt varumärke om du inte kan förklara hur dina AI-system fungerar?
Att svara på dessa frågor är ett ansvar som faller på oss alla: styrelseledamöter, vd, affärsenhetschefer och AI-specialister. För att lära dig mer kan du utforska vårt Responsible AI Toolkit – en serie anpassningsbara ramar, verktyg och principer – som hjälper din organisation att utnyttja kraften i AI på ett etiskt och ansvarsfullt sätt.
“Svenska företag har varit långsammare att implementera AI-tekniken än globala företag. Möjligen kan det återspegla det faktum att svenska folket generellt sett känner stor skepsis inför AI-lösningar. Endast en procent av svenskarna har fullt förtroende för AI, men tror samtidigt att förtroendet kan öka genom bättre säkerhetssystem och reglering. För att AI ska kunna ta fart är det därför avgörande att företagen utvecklar och använder sina AI-lösningar på ett ansvarsfullt och säkert sätt.”
Läs mer i CEO Survey