AI är en samlingsterm för datasystem som kan känna av sin omgivning, tänka, lära sig och vidta åtgärder som svar på vad de känner och vilka mål de har.
AI är inte framtid. AI är här och nu. Redan i dag ser vi hur AI omvandlar hela industrisektorer i grunden. Affärsstrategier och verksamhetsmodeller måste anpassas utifrån de möjligheter och risker som AI kan innebära. Företagsledningar måste prioritera strategiarbetet och utgå från frågeställningarna: Vilken inriktning ska våra investeringar ha samt med vilken typ av kapacitet kan vi nå bättre resultat?
I takt med att människor och maskiner samarbetar närmare varandra, och AI-innovationerna blir allt mer mainstream, skapar det enorma möjligheter inom transformering.
"I grunden handlar det om insikter vi kan generera från data. AI ger fantastiska möjligheter att processa stora mängder data väldigt snabbt och ta fram beslutsunderlag enligt etablerade regler."
AI berör redan i dag nästan alla aspekter av våra liv och arbeten: från den personliga assistenten i våra mobiltelefoner till våra hushållsapparater, från nya bankprocesser till cyberskydd. Och det är ändå bara början.
AI:s påverkan på företagens ekonomi drivs av:
Företag och organisationer måste skapa tydliga strategier och operativa modeller för investeringar i AI och företagsutveckling. I vårt "AI Impact Index" kan du få reda på valmöjligheterna och efterfrågan på AI inom närmare 300 användningsområden, och hur snabbt omvandlingarna förväntas få fotfäste inom respektive område. Rapporten mäter den ekonomiska potentialen för AI för regionala ekonomier fram till år 2030 utifrån åtta globala sektorer:
AI kommer defenitivt att förändra världen vi lever i. Frågan är bara hur mycket och hur snabbt. En sak är dock säker: företag och organisationer över hela världen måste nu satsa på strategiska investeringar i olika typer av AI för att kunna vara fortsatt relevanta på marknaden.
PwC:s rapport "Sizing the price" visar att 45 procent av de totala ekonomiska vinsterna före år 2030 kommer från produktförbättringar som stimulerar konsumenternas efterfrågan. AI kommer att driva större produktsortiment med ökad anpassning, attraktionskraft och prispress över tiden.
De största ekonomiska vinsterna från AI kommer att ske i Kina (26 procent BNP-ökning till år 2030) och Nordamerika (14,5 procent BNP-ökning), vilket motsvarar totalt 10,7 biljoner dollar och nästan 70 procent av den globala ekonomiska totalen.
Svaret får du i vårt "AI Impact Index"
Du kan också ladda ner vår rapport här nedan för att få en mer detaljerad analys och kommentar kring de ekonomiska resultaten.