Under de senaste åren har intresset kring pensioner ökat vilket bland annat kan förklaras av att statliga myndigheter arbetat aktivt med att stärka konsumentskyddet. En annan viktig förklaring är att kostnader för förmånsbestämda pensionsplaner ökat kraftigt, främst på grund av det låga ränteläget, men också för att vi förväntas leva längre.
Samtidigt har arbetsgivarnas kassaflöde för avgiftsbestämda pensionsplaner ökat i takt med att en större andel av de anställda är del av denna typ av pensionsplaner.
Sammantaget detta är det allt viktigare för dig som arbetsgivare att ta kontroll över pensionerna såväl ur ett medarbetar- som ur ett arbetsgivarperspektiv.
Vi arbetar med företag och verksamheter inom alla sektorer och har erfarenhet av att lösa arbetsgivares pensionsfrågor, stora som små. Våra pensionsspecialister har kunskap inom samtliga delar som tangerar pensionsområdet på företagen som till exempel skatt, juridik, redovisning, risk- och internkontroll samt styrning.
Våra specialister kan hjälpa dig som arbetsgivare med frågor inom bland annat följande områden:
Värdering av pensionsskulder enligt svensk redovisningsstandard och IAS 19 och US GAAP
Finansiering- och riskanalys som underlag för att hitta rätt bland tryggandeformerna med utgångspunkt att ta kontroll över kostnaderna och volatiliteten på balansräkningen
Utforma en strategi vid övertalighet, exempelvis avgångspension eller avgångsvederlag
Utforma pensionsavtal i syfte att attrahera och behålla nyckelpersoner inom företaget
Avtal, redovisning och beskattning av direktpensioner som säkerställs i egen regi, med eller utan pensionsstiftelse och kreditförsäkring eller kapitalförsäkring
Rapportering av särskild löneskatt och avdragsrätt på pensionskostnader
Utforma pensionsplaner inom Alternativ ITP (tiotaggarlösningar) och ge stöd åt arbetsgivare vid utvärdering av nuvarande plan samt eventuella rådgivningsavtal med förmedlare
Utforma internationella pensionsplaner för expatriater som kommer till eller reser från Sverige
Löneväxling och bonusväxling
Löpande hantering och likvidering av pensionsstiftelser
PwC är objektiva pensionsspecialister vilket innebär att vi varken säljer eller förmedlar försäkringar varvid vår rådgivning inte avser förberedelse eller val av slutlig försäkringslösning.
Stödjer er pensionspolicy er utgångspunkt att vara en konkurrenskraftig arbetsgivare, att ni kan utveckla er verksamhet och nå era långsiktiga mål?
Behöver ni återkoppling på om ett pensionsavtal för VD har upprättats korrekt eller om den särskilda löneskatten för direktpensionerna har bokats i enlighet med gällande lagstiftning?
Planerar ni ett mer omfattande arbete som att omarbeta er pensionspolicy eller upphandla ny pensionsplan inom Alternativ ITP (tiotaggarlösning)?
Har ni funderingar kring hur ni kan utveckla er pensionspolicy för att återspegla företagets värdegrund och hållbarhetsprofil?
Trots rådande världsläge och ekonomiska förutsättningar fortsätter antalet utsändningar av personal att växa och multinationella företag världen över räknar med en fortsatt ökning över de kommande åren.
Trenden med ett ökat antal pensionsstiftelser som beaktar hållbarhet i sina investeringsbeslut håller i sig. Årets (2022) granskning av placeringsriktlinjerna visar att 85 procent av pensionsstiftelserna beaktar hållbarhet vid placeringsbeslut.
2022-06-08
Vad innebär det nya avtalet AKAP-KR? PwC:s pensionsspecialister går under webbinariet igenom pensionsfrågor inom kommunal sektor och lägger ett särskilt fokus på det nya avtalet AKAP-KR.