I en tid med ökad globalisering och växande världshandel har internprissättning blivit en nödvändighet för många företag. Detta innebär även att myndigheter ser internprissättning som en måltavla för granskning och kraven på dokumentation ökar.
Internprissättning, eller Transfer pricing, syftar till de priser och villkor som avtalats mellan närstående företag vid gränsöverskridande transaktioner. De svenska och internationella internprissättningsreglerna kräver att de interna priserna och villkoren enligt den så kallade armlängdsprincipen överensstämmer med vad som skulle avtalats mellan sinsemellan oberoende parter i motsvarande situation.
Bolagets internprissättning är ett löpande arbete som enligt vår erfarenhet bör övervägas under hela året och inte enbart i slutet av året.
Det finns fem vedertagna principer för att fastställa ett pris som överensstämmer med vad två sinsemellan oberoende företag hade kommit överens om.
Under årets gång bör följande arbete vad gäller internprissättning göras:
Utforma principer för internprissättningen
Implementera principerna
Följa upp utfallet av principerna
Dokumentera principerna och utfallet
Göra nödvändiga justeringar vid förändringar inom verksamheten
Vid en eventuell skatterevision kan prissättningen även behöva försvaras.
En genomgång av de interna transaktionerna i en koncern kan leda till skattebesparingar och minskade risker. En bra och väldokumenterad struktur för internprissättningen skapar också möjligheter till bättre kontroll och styrning, förbättrat kassaflöde och minskad administration.
Transfer Pricing årshjul.
Maria Plannthin
Director, tjänsteområdesansvarig, regionansvarig norra, Transfer Pricing, PwC Sverige
Tel 0723-53 06 71
Fredrik Hillälv
Director, regionansvarig södra, Transfer Pricing, PwC Sverige
Tel 0728-80 97 25
Amanda Ivansson
Director, regionansvarig mellan, Transfer Pricing, PwC Sverige
Tel 0709-29 14 44