Kärnan i vår verksamhet är att vi kontinuerligt och långsiktigt arbetar på ett ansvarsfullt sätt och motverkar oetiskt agerande. Det här bygger på att vi har en öppen företagskultur där ledare och medarbetare tar ansvar för och vågar ta upp etiska dilemman och eventuella tvivelaktiga situationer på arbetsplatsen.
Att vi är oberoende och uppträder korrekt är avgörande för att vi ska kunna fullgöra vårt uppdrag samt bygga förtroende och skapa långsiktiga kund- och leverantörsrelationer. Det innebär i sin tur att vi har förväntningar på våra kunder och leverantörer och deras agerande. Innan vi inleder en affärsrelation med en ny kund eller leverantör gör vi därför en noggrann granskning utifrån både affärsetiska och finansiella perspektiv.
Läs mer i vår års- och hållbarhetsredovisning (s. 14 + 17)
Vår uppförandekod är ett ramverk och en kompass för hur vi förväntas agera mot varandra inom PwC men också mot våra kunder och andra intressenter.
Vi har även inom vårt globala nätverk policyer och riktlinjer för olika områden, exempelvis förebyggande av korruption och hantering av gåvor. Alla medarbetare genomför årliga utbildningar för att hålla sig uppdaterade inom området så att vi alltid agerar i enlighet med våra värderingar.
Dessutom spelar PwC som revisions- och rådgivningsföretag en viktig roll i att upptäcka och motverka penningtvätt i Sverige och internationellt.
Läs mer om arbetet mot penningtvätt
Vår visselblåsarfunktion är tillgänglig via pwc.se och är öppen för både medarbetare och personer utanför PwC. Anmälan kan göras via webben eller telefon, och man kan välja att vara anonym. För att säkerställa integritetsskyddet och förtroendet för denna funktion sköts den av en extern leverantör.