De senaste åren har det varit ett party på transaktionsmarknaden, med företagsförsäljningar som ligger nära rekordnivåer. Och precis som på ett party handlar det mesta om "här och nu", om att hitta den rätta köparen och att sätta rätt pris på tillgångarna. Vad man ska göra "dagen efter" är något att fundera på senare, inklusive kostnaderna för att driva det nu mindre bolaget (så kallade "stranded costs"). En framgångsrik avyttring innebär också att hantera de förändringar som kommer efter en försäljning, till exempel den potentiella kostnadsminskningen som uppstår i det egna bolaget. Missköts detta riskeras betydande värdeminskning i samband med en försäljning.
I en av våra senaste rapporter, där vi har intervjuat 600 företagsledare, framkom det att hälften av dessa ansåg att det fanns utrymme för förbättringar och mer än 30 procent ansåg att det fanns signifikant mer utrymme för förbättringar avseende hur en kostnadsreduktion i det egna bolaget har genomförts i samband med avyttringar1. I vår artikel ger vi förslag på tre steg för att anpassa kostnaderna och för att undvika den trötta känslan efter ett party:
1Source: Creating value beyond the deal report, Mergermarket. Base 2018 survey of 600 corporate executives
Vi hjälper företag och dess ägare genom hela transaktionskedjan - från analys, värdering och due diligence, till rådgivning och problemlösning.
Vi hjälper företag och dess ägare genom hela transaktionsprocessen genom att bistå med hjälp kring den operationella separationen och integrationen av företag.
Information om Carve-outs: Genom att använda beprövade verktyg för carve-out-planering och genomförande kan du säkerställa en smidig övergångsprocess.
Affärskonsekvenserna är stora och svårbedömda. Vi vill hjälpa våra kunder hantera den nuvarande svåra situationen på bästa möjliga sätt.
© 2018 - 2021 PwC. All rights reserved. PwC refers to the PwC network and/or one or more of its member firms, each of which is a separate legal entity. Please see www.pwc.com/structure for further details.