{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Digitaliseringen, post-pandemin och den globala ekonomiska nedgången stöper om hela HR-landskapet i grunden. Företag och organisationer står inför helt nya utmaningar. Fusioner och förvärv är viktiga strategiska verktyg som gör det möjligt för organisationer att ligga före i dagens komplexa och konkurrensutsatta globala marknad. Men en faktor förblir intakt: dina medarbetare. Därför är det i M&A-sammanhang extra viktigt att belysa medarbetarnas förutsättningar, kompetens och utvecklingsmöjligheter.
PwC:s People in Deals arbetar med att återspegla denna nya värld. Till exempel behöver arbetskraftsförändringar och organisationsdesign tas med i beräkningen när man tittar på potentiella förvärvsmål.
"Ett strukturerat People in Deals-arbete får medarbetarna med på tåget i komplexa transaktionsprojekt och ökar chansen för en framgångsrik företagstransaktion."
Organisationer ser nu över hur de kan optimera sina personalkostnader för att säkerställa lönsamhet. Vi på PwC menar att det handlar om att balansera kortsiktiga, nödvändiga åtgärder med ett långsiktigt fokus för att befästa den framtida strategiska riktningen, inte minst vid sammanslagningar och förvärv (M&A).
Du som arbetar med M&A eller med HR-frågor i samband med sammanslagningar kan lyckas med en kulturintegration genom att följa våra tips. Ladda ned vår PDF och läs mer!
Zakarias Challis arbetar med alla HR-relaterade frågor som uppkommer i samband med förvärv och avyttringar samt IPO-processer.
Tim Danielsson jobbar som managementkonsult och fokuserar på HR-frågor i samband med M&A, IPO och talent management. Tim hjälper dig med HR Due Diligence, operativa HR-modeller och design av rekryteringsstrategier.
Oskar Agné arbetar med HR-relaterade förändringsfrågor med fokus mot People in Deals (M&A) där HR Due Diligence, Operative models design, analys och integration av företagskultur samt change management ingår.
Vi hjälper dig med:
PMO inklusive Change management
HR Due Diligence
Analys av företagskultur
Utveckling av operativ modell
Upphandling och implementering av HR-system, payroll och förmåner
Legal transfer av medarbetare
I dag är alla bolag kunskapsintensiva, och medarbetarna står för en stor del av värdet vid ett förvärv. Dagens arbetskraft byter ofta anställning och ett ägarbyte kan göra att missnöje uppstår i personalstyrkan. Beräknade synergier och förväntad tillväxt kan då gå förlorad, särskilt om nyckelpersoner väljer att lämna bolaget efter förändringen.
Vidare är det vanligt att svårigheter underskattas med att slå ihop två vitt skilda företagskulturer, något som är vanligt förekommande och som vi sett flertal exempel på genom åren, där misslyckade företagsäktenskap slutar med osunda eller olönsamma relationer. Kulturfrågor är komplexa och tar väldigt lång tid att förändra. Men många av de största kulturkrockarna vid en sammanslagning kan undvikas om man är medveten om utmaningarna på förhand. Ett strukturerat People in Deals-arbete får medarbetarna med på tåget i komplexa transaktionsprojekt och ökar chansen för en framgångsrik företagstransaktion.
Om du planerar för en avyttring, ett förvärv eller en börsintroduktion så är det viktigt att du tittar på risker och kostnader som relaterar till de medarbetare som omfattas av transaktionen och deras anställningsvillkor. Anledningen är helt enkelt att stora värden står på spel:
82 procent av företagsledare runt om i världen menar att en betydande del av det uppskattade värdet som en transaktionen skulle generera, gått förlorat då mer än 10 procent av nyckelpersonerna lämnade verksamheten kort efter avslut, enligt PwC:s undersökning "Creating Value Beyond the Deal" .
Med fokus på företagskulturen, medarbetarna och HR-organisationen kan du säkerställa en smidig och effektiv separation eller integration och att företaget kan stå på egna ben dag från dag ett.
Vi på PwC hjälper dig att sätt fokus på dessa frågor så att du får ut det förväntade värdet av transaktionen.
I det första av webbinarierna i serien om People in Deals får du träffa PwC:s experter Anna Gustring Boman, Sofia Nordenskjöld och Zakarias Challis. I detta webbinarium får du praktiska tips kring hur du ska arbeta med HR-frågorna längs hela transaktionscykeln. Fokus på förberedelse är avgörande för företagsvärderingen och för att nå de strategiska målen. En väl avvägd kommunikation- och förändringsplan längs hela transaktionscykeln är grunden för en effektiv separation eller integration. I detta webbinarium får du veta mer om hur du ska göra.
Det andra av webbinarierna i serien om People in deals handlar om personalrelaterade frågor i samband med en transaktion och har temat: Så identifierar du finansiella och operationella risker. Du får träffa PwC:s experter Anna Gustring Boman, Sofia Nordenskjöld och Shirin Arvanius. När du planerar att sälja din verksamhet uppstår omgående flera personalrelaterade frågor som du behöver ta hänsyn till. Det är viktigt att ha rätt personalstruktur för att leverera resultat enligt affärsplanen. Du bör identifiera de personer som är viktiga för att bedriva verksamheten framöver, säkerställa att de är positiva till förändringen och att de stannar under en tid efter avyttringen. Under detta webinar får du veta mer om hur du kan gå tillväga.
PwC:s tredje webbinarium i serien People in deals som handlar om Separation och genomförande i samband med M&A. Du får träffa PwC:s experter Anna Gustring Boman, Shirin Arvanius och Zakarias Challis. Vid en separation behöver flera områden adresseras: kartläggning av personal som kan komma att behöva flyttas, vilka försäkringar och förmånsavtal som finns på plats och identifiera nyckelmedarbetare för att bedriva verksamheten.