{{item.title}}
Fusioner och förvärv är viktiga strategiska verktyg som gör det möjligt för organisationer att ligga före i dagens globala marknad. Men en faktor förblir intakt: dina medarbetare. Därför är det extra viktigt att belysa medarbetarnas betydelse i ett transaktionssammanhang.
PwC:s People in Deals-team arbetar med att återspegla denna nya värld. Till exempel behöver arbetskraftsförändringar och organisationsdesign tas med i beräkningen när man tittar på potentiella förvärvsmål.
I dag är alla bolag kunskapsintensiva och medarbetarna står för en stor del av värdet vid ett förvärv. Dagens arbetskraft byter ofta anställning och ett ägarbyte kan göra att missnöje uppstår i personalstyrkan. Beräknade synergier och förväntad tillväxt kan då gå förlorad, särskilt om nyckelpersoner väljer att lämna bolaget efter förändringen.
Det är också vanligt att svårigheter underskattas med att slå ihop två skilda företagskulturer. Men många av de största kulturkrockarna vid en sammanslagning kan undvikas om man är medveten om utmaningarna. Ett strukturerat People in Deals-arbete får medarbetarna med på tåget i komplexa transaktioner och ökar chansen för en framgångsrik företagstransaktion.
HR Due Diligence
Analys av företagskultur
Utveckling av operativ modell
Upphandling och implementering av HR-system, payroll och förmåner
Legal transfer av medarbetare
Zakarias Challis har lång erfarenhet från M&A och IPO och täcker in samtliga delar vad gäller frågor som rör medarbetarna i dessa situationer. Zakarias stöttar HR-funktionen före, under och efter transaktionen för att säkerställa att HR levererar i enlighet med företagets strategi.
Majoriteten av de transaktioner som äger rum i Sverige och utomlands omfattar medarbetare vilket leder till att arbetsrättsliga frågor aktualiseras. Lotta Abrahamsson arbetar uteslutande med rådgivning kring såväl arbetsrätt som avtalsrätt.
Alla transaktioner, oaktat M&A eller IPO, innebär förändring för såväl arbetsgivaren som medarbetaren. Oskar Agné arbetar med samtliga områden som tangerar området som ledarskap, företagskultur och change management.
Förvärv och avyttringar innebär ofta omorganisation och transformation av verksamheten. Tim Danielssons fokus ligger på att förfina och förbättra HR-strategin och HR-funktionens operativa modell, från HR-system till rekrytering och talent management.