{{item.title}}
Fusioner och förvärv är viktiga strategiska verktyg som gör det möjligt för organisationer att ligga före i dagens globala marknad. Men en faktor förblir intakt: dina medarbetare. Därför är det extra viktigt att belysa medarbetarnas betydelse i ett transaktionssammanhang.
PwC:s People in Deals-team arbetar med att återspegla denna nya värld. Till exempel behöver arbetskraftsförändringar och organisationsdesign tas med i beräkningen när man tittar på potentiella förvärvsmål.
I dag är alla bolag kunskapsintensiva och medarbetarna står för en stor del av värdet vid ett förvärv. Dagens medarbetare byter ofta anställning och ett ägarbyte kan leda till att missnöje uppstår i personalstyrkan. Det är också vanligt att svårigheter underskattas med att slå ihop två skilda företagskulturer. Men många av de största kulturkrockarna vid en sammanslagning kan undvikas. Vi hjälper dig.
Sammanslagningar och förvärv (M&A) blir i en allt större utsträckning en strategi för att driva teknologiska framsteg och bibehålla konkurrenskraften. Trots en osäker marknad är företagsledare villiga att ta kalkylerade risker för att framtidssäkra verksamheten. Integrationen av AI är avgörande för att förbättra effektiviteten och beslutsfattandet.
Men med nya arbetssätt, processer och regulatoriska krav kommer också utmaningar som kräver starkt ledarskap och robusta ramverk för efterlevnad. Att adressera dessa faktorer kan optimera resultaten av M&A och förbereda medarbetarna för framtida utmaningar. Vill du veta hur du ska göra? Läs vår praktiska guide.
Fyll i dina uppgifter och få en länk till rapporten.
HR Due Diligence
Analys av företagskultur
Utveckling av operativ modell
Upphandling och implementering av HR-system, payroll och förmåner
Legal transfer av medarbetare
Zakarias Challis har lång erfarenhet från M&A och IPO och täcker in samtliga delar vad gäller frågor som rör medarbetarna i dessa situationer. Zakarias stöttar HR-funktionen före, under och efter transaktionen för att säkerställa att HR levererar i enlighet med företagets strategi.
Majoriteten av de transaktioner som äger rum i Sverige och utomlands omfattar medarbetare vilket leder till att arbetsrättsliga frågor aktualiseras. Lotta Abrahamsson arbetar uteslutande med rådgivning kring såväl arbetsrätt som avtalsrätt.
Alla transaktioner innebär förändring för såväl arbetsgivaren som medarbetaren. Oskar Agné arbetar med samtliga områden inom ledarskap, företagskultur, talangbedömning och change management.
Förvärv och avyttringar innebär ofta omorganisation och transformation av verksamheten. Tim Danielssons fokus ligger på att förfina och förbättra HR-strategin och HR-funktionens operativa modell, från HR-system till rekrytering och talent management.