Effektiviteten i din verksamhetsmodell har en direkt inverkan på om ditt företag når sina övergripande strategiska mål. Eftersom marknaderna blir alltmer komplexa och konkurrensutsatta på grund av nya kundbeteenden, affärsstörningar, ökade regulatoriska krav, pandemin och långsam ekonomisk tillväxt, så är det viktigt att du har en tydlig och anpassningsbar verksamhetsmodell.
Nej, det handlar inte bara om att skära kostnader. Istället bör du fokusera på att anpassa dina kostnader till dina strategiska mål. Alla företag har kostnader och du kan inte eliminera dem. Men däremot kan du säkerställa att dina kostnader ligger i dina prioriterade områden.
Enkel matematik: en gedigen verksamhetsmodell hjälper till att maximera effektiviteten vilket i sin tur ökar intäkterna. Ekvationen går ihop genom totalt kundfokus. Genom att ge bra service, råd och support till dina kunder när de behöver det förbättrar du kundupplevelsen och lojaliteten och får därmed fler kunder.
Med en verksamhet som fungerar smidigt och effektivt och stödjer dina medarbetare så kommer de att att känna sig engagerade, relevanta och viktiga i din organisation. De blir också mer produktiva och högmotiverade med vetskapen om att de bidrar till att göra skillnad.