Den cirkulära ekonomin i centrum med återvinning och second hand på önskelistan. #ageranu

2019-12-16

två män tittar i skyltfönster

Är du ok med att få en bättre begagnad skjorta i present? Kanske en parfym som är 85 procent full? Eller en nästan ny slips? För dagens unga konsumenter är inte detta ett problem. Den cirkulära ekonomin, med återanvändning som en primus motor är något som ligger framför allt millennials varmt om hjärtat. Det visar PwC:s rapport "Holiday Outlook".

Rapporten bygger på svar från 2 000 amerikanska konsumenter. Bakom trenden med att tänka cirkulärt ligger en kraftigt ökad medvetenhet om hållbarhetsfrågor och nya etablerade konsumtionsmönster.

Second hand på H&M

Den cirkulära ekonomin handlar om att på ett eller annat sätt återvinna och återanvända konsumtionsvaror. Företeelsen är givetvis inte ny, men kraften i det cirkulära tänkandet har aldrig varit större än nu. Och självklart vill de "traditionella" aktörerna inom till exempel detaljhandel och elektronik vinna konsumenternas hjärtan och plånböcker. Ett resultat av detta är att stora aktörer som H&M, Zara och Uniqlo nu ger sig in på second hand-marknaden. I Sverige har vi exemplet med H&M:s förvärv av Sellpy, ett företag som säljer främst second-handkläder och accessoarer. Nu planerar man att sälja begagnade kläder i H&M-butikerna

Ungdomarna vill konsumera ansvarsfullt

Majoriteten av konsumenterna – cirka 75 procent – har hållbarhet i åtanke inför julhandeln. Unga konsumenter är särskilt oroliga för miljön och nästan hälften av amerikanska college- och universitetsstudenter vill konsumera ansvarsfullt.   

Den växande second hand-marknaden beräknas fördubblas i storlek 2023 medan affärsmodeller som kläduthyrning, som erbjuder månatliga återkommande intäkter, växer med 20 procent årligen.

En viktig faktor som driver de nya konsumtionsmönstren är AI, smartphones och digitaliseringen. För en ny konsumentgeneration är apparna och webbsajterna självklarheter och de förväntar sig positiva kundupplevelser längs hela köpresan. Företag som ignorerar en omnikanalstrategi med kundupplevelsen i centrum riskerar att hamna på efterkälken och tappa betydande marknadsandelar. Second hand är stort, vintage är stort. Den cirkulära konsumenten är här för att stanna.
 

Kontakta oss

David Ringmar

David Ringmar

Head of ESG Strategy & transformation, PwC Sverige

Tel 0702-06 31 69

Följ oss i sociala medier

Required fields are marked with an asterisk(*)

By submitting your email address, you acknowledge that you have read the Privacy Statement and that you consent to our processing data in accordance with the Privacy Statement (including international transfers). If you change your mind at any time about wishing to receive the information from us, you can send us an email message using the Contact Us page.

Hide