2019-12-16
Är du ok med att få en bättre begagnad skjorta i present? Kanske en parfym som är 85 procent full? Eller en nästan ny slips? För dagens unga konsumenter är inte detta ett problem. Den cirkulära ekonomin, med återanvändning som en primus motor är något som ligger framför allt millennials varmt om hjärtat. Det visar PwC:s rapport "Holiday Outlook".
Rapporten bygger på svar från 2 000 amerikanska konsumenter. Bakom trenden med att tänka cirkulärt ligger en kraftigt ökad medvetenhet om hållbarhetsfrågor och nya etablerade konsumtionsmönster.
Den cirkulära ekonomin handlar om att på ett eller annat sätt återvinna och återanvända konsumtionsvaror. Företeelsen är givetvis inte ny, men kraften i det cirkulära tänkandet har aldrig varit större än nu. Och självklart vill de "traditionella" aktörerna inom till exempel detaljhandel och elektronik vinna konsumenternas hjärtan och plånböcker. Ett resultat av detta är att stora aktörer som H&M, Zara och Uniqlo nu ger sig in på second hand-marknaden. I Sverige har vi exemplet med H&M:s förvärv av Sellpy, ett företag som säljer främst second-handkläder och accessoarer. Nu planerar man att sälja begagnade kläder i H&M-butikerna
Majoriteten av konsumenterna – cirka 75 procent – har hållbarhet i åtanke inför julhandeln. Unga konsumenter är särskilt oroliga för miljön och nästan hälften av amerikanska college- och universitetsstudenter vill konsumera ansvarsfullt.
Den växande second hand-marknaden beräknas fördubblas i storlek 2023 medan affärsmodeller som kläduthyrning, som erbjuder månatliga återkommande intäkter, växer med 20 procent årligen.
En viktig faktor som driver de nya konsumtionsmönstren är AI, smartphones och digitaliseringen. För en ny konsumentgeneration är apparna och webbsajterna självklarheter och de förväntar sig positiva kundupplevelser längs hela köpresan. Företag som ignorerar en omnikanalstrategi med kundupplevelsen i centrum riskerar att hamna på efterkälken och tappa betydande marknadsandelar. Second hand är stort, vintage är stort. Den cirkulära konsumenten är här för att stanna.
Ny studie från PwC visar vart de bästa i fastighetsbranschen är på väg, hur de tänker och hur de arbetar med social hållbarhet i sin finansiering.
Varför ska du arbeta för att uppnå Net Zero? Regleringar och lagkrav, krav från investerare och konsumenter är några skäl. PwC kan hjälpa dig att nå era mål.
Företag och organisationer fokuserar på att bidra till bättre miljö och bättre sociala villkor genom att ha ESG-relaterade strategier, modeller och initiativ.
© 2018 - 2024 PwC. All rights reserved. PwC refers to the PwC network and/or one or more of its member firms, each of which is a separate legal entity. Please see www.pwc.com/structure for further details.