När vi summerar resultaten av den tjugosjätte upplagan av vår vd-undersökning är bilden en helt annan än för ett år sedan. Stark optimism och framtidstro har förbytts i en mer dyster syn på tillväxt och ekonomisk utveckling. Men det finns ljusglimtar, bland annat när det gäller svenska bolags inställning till klimat- och förtroendefrågor. Läs hela inledningen med Sofia Götmar-Blomstedt, vd för PwC Sverige.
Den starka optimismen i förra årets undersökning har i år slagit över i motsatsen. Endast 18 procent av de globala företagsledarna tror nu på en ökning av tillväxten under de kommande tolv månaderna.
Förändringarna i omvärlden återspeglas i hur företagsledarna ser på hoten mot tillväxt. Av de globala respondenterna oroar sig 40 procent för ökad inflation och minskad köpkraft, och 30 procent för makroekonomisk instabilitet.
Vår undersökning visar att behovet av omställning i näringslivet är stort. Hela 39 procent av såväl de globala som de svenska vd:arna tror att deras verksamhet bara kommer att vara framgångsrik i maximalt tio år med nuvarande inriktning.
Det behövs en högre grad av samarbete för att skapa förtroende och ta itu med våra gemensamma samhällsutmaningar. Företag samarbetar i dag generellt sett mer med externa parter för att skapa nya ekonomiska värden än för att lösa olika typer av samhällsutmaningar.
När det gäller hur klimatförändringarna påverkar den egna affärsverksamheten ser företagsledarna framför allt ökade kostnader för att hantera exempelvis olika regelverk, men också påverkan på produktion och tillgång till råvaror. Svenska företag har agerat mer resolut än det globala snittet för att mildra klimatkrisen.
När företagsledarna anger tidsåtgången för olika delar av verksamheten hamnar den operativa driften som väntat i topp. Om de fick välja fritt skulle de frigöra tid från operationella frågor till mer relationsskapande aktiviteter, såväl internt som externt.
"Oavsett ekonomiskt klimat måste alla företag vara lyhörda för förändringar och behovet av omställning. Det handlar dels om att se över den egna affären, men också om att höja blicken och agera på stora gemensamma frågor som klimatkrisen, sociala utmaningar och teknikutveckling."